Vi möter dem överallt – nätspelen. Reklam med kända artister, startpremier, locktoner om De Stora Pengarna. När jag var ung spelades det på tipset, V65 och nymodigheten Lotto på papperslappar.

Nu är det nätspelandet som gäller. Bolag med säte i Malta kränger sina hundratals spelformer från alla håll (hur många spelformer kan man hitta på egentligen..?). När och var som helst kan vi numera satsa, vinna – och förlora stora pengar. Och gör det inte sällan.

Spel är inte vilken tjänst som helst, spelmissbruk är att jämställa med alkohol- eller narkotikaberoende och kan på kort tid sluta i personliga katastrofer. För den spelande – och ofta för hela hens familj.

Sedan 2019 gäller striktare regler för spelbolagen, med bland annat licenskrav och spärr för dem med spelproblem. Men konkurrensen är stenhård. Och det är fortfarande mycket frihet under ansvar.

Frihet som missbrukas, i min och många andras uppfattning.

Bland annat eftersom det visar sig att ett av de ledande bolagen – Betsson – valt att helt ignorera Allmänna reklamationsnämndens beslut. På Råd & Rön:s nya Svarta lista finns ett fall med en spelare som förlorat nästan 200 000 kronor, trots att han var spärrad för spel. Betsson, som också driver spel under ett 20-tal andra varumärken, har inte ens bemödat sig att svara på anmälan, än mindre betalat tillbaka något.

Det är djupt oseriöst. Och det borde vara tillräckligt för att bli av med licensen.

Ska licensen ha en reell mening så borde det minsta man kan begära vara att de ska hantera sina kunder schysst och följa myndigheters beslut, även om de som i detta fall har formen av en rekommendation.

Överträdelsen visar att vi fortfarande är alldeles för tama mot spelbolagen. De tjänar enorma pengar på en verksamhet som är minst sagt eldfängd och som skickar mängder av svenskar i skuldfällan varje år. Inte blir det mindre av att vissa spelbolag kringgår reglerna om att det är förbjudet att ge krediter till spel, en lucka Sveriges Konsumenter har velat täta i flera år.

Mer behövs göras.

Många med mig tycker att särskilt reklamen är särskilt stötande. Det är ett mysterium att inte kravet på ”särskild måttfullhet” gått igenom. Redan dagens krav på ” måttfullhet” borde stoppa en hel del av den grällaste marknadsföringen.

Spelbolagen uppskattades lägga fyra miljarder kronor på spelreklam i Sverige 2021. Då ingår ändå inte direktreklam och reklam på sociala medier i den beräkningen. Över tre fjärdedelar av 16–17-åringarna uppger att de sett spelreklam senaste veckan (USUF 2021). Vanligast är att de sett reklamen på sociala medier eller på tv. Unga möter även spelreklam utomhus och i kollektivtrafiken.

Det är naturligtvis ingen slump att så många unga nås. Vanor grundläggs tidigt…

De senaste åren har det kommit flera politiska förslag på åtgärder för att ytterligare stärka spelregleringen, bland annat tillståndskrav för spelprogramvara, ett uttryckligt främjandeförbud i spellagen och uppgiftsskyldighet för licenshavare för att kunna följa utvecklingen på spelmarknaden.

Det är dags att det blir större skärpningar. Spel är inte vilken vara som helst.