Enligt en studie från ett amerikanskt universitet skulle det ta 76 arbetsdagar att läsa alla avtalsvillkor som som man accepterat online. Sedan studien gjordes tros antalet dagar ha ökat än mer.

Idag blir du som konsument lurad på din personliga information. Konsumentorganisationer har kunnat peka på flera avtal bland annat för populära tränings- och dejtingappar där du som användare har godkänt att dina data får spridas till andra företag eller användas för evig framtid. Många av avtalen är så långa att ingen rimligtvis kan eller orkar läsa dem. Oftast är en stor del av informationen självklarheter om att du som användare ska följa lagen, information som inte skulle behöva betunga avtalet med text. Men i det finstilta finns även andra villkor som gör att du förhandlar bort dina rättigheter.

Ett ojämlikt system

Vi som konsumenter blir mer och mer transparenta för företagen medan företagen blir allt mer stängda. Systemet är ojämlikt där vi som konsumenter inte har någon möjlighet att förhandla om vilka data som företagen samlar in om oss. Vi har inte ens en reell chans att säga "I agree", alltså godkänna med samtycke att vi använder oss av en tjänst om vi vill fortsätta nyttja den. Vad det egentligen handlar om är "take it or leave it". Vi tycker inte att det är rimligt att du ska behöva vara juridikexpert för att läsa och förstå de avtal du ingår.

Tre punkter vi vill se bli verklighet

1. Att politiken ser till att lagstiftning och praxis reglerar att lång avtalslängd kan anses vara grund för oskäliga avtalsvillkor.

2. Att Konsumentverket får ett utökat uppdrag att granska avtalsvillkor.

3. Att företag använder sig av korta, begripliga avtalsvillkor för att jämna ut planhalvan och skapa mer jämvikt mellan företag och konsument. Som det är nu har företagen all makt. Konsumenten har endast valet att klicka ja, eller skippa att använda tjänsten.

Läs mer om våra digitala frågor