Sveriges Konsumenter söker två drivna och engagerade konsumentvägledare till vår verksamhet Konsumentcentrum och till arvsfondsprojektet KonsumentRÄTT som startar i början av 2023.

Idag ger vi konsumentvägledning till två kommuner och två av Stockholms stadsdelar.

Projektet KonsumentRÄTT kommer att utveckla konsumentvägledningen till äldre och personer med funktionsnedsättning och omfattar vid sidan av konsumentvägledning även utbildningsinsatser och samarbete med den kommunala konsumentvägledningen och det lokala civilsamhället. Inom projektet arbetar även en projektledare och en kommunikatör.

Om tjänsterna

Huvudsakliga uppgiften är att svara på inkommande frågor från konsumenter via telefon eller e-post och att hjälpa konsumenten att lösa det konsumenträttsliga problemet hen har råkat ut för. I det kan ingå att hjälpa med att tolka avtal, att kontakta näringsidkare och i vissa fall att hjälpa till med att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.

En viktig uppgift inom arvsfondsprojektet kommer vara att gemensamt med projektledare och kommunikatör ta fram utbildnings- och informationsmaterial och att hålla i utbildningar inom olika ämnen kopplade till konsumenträtt.

Övriga uppgifter som ingår i tjänsten

  • Registrera ärenden i ett ärendehanteringssystem
  • Administrativa uppgifter kopplade till ärendehanteringssystemet
  • Svara på förfrågningar från näringsidkare och media
  • Hålla sig uppdaterad inom konsumenträtten genom omvärldsbevakning och information från bland annat Konsumentverket
  • Delta i utbildningar, konferenser och arrangemang kopplat till konsumenträtt

Kvalifikationer

Vi söker dig som

  • Har arbetat med oberoende konsumentvägledning alternativt budget- och skuldrådgivning i minst 2 år
  • Har kunskap om relevant lagstiftning såsom konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, paketreselagen, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal, bland andra
  • Kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift
  • Har ett stort intresse för rättighets- och samhällsfrågor

Det är meriterande om du

  • Har relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. socionomutbildning, utbildning i juridik eller statsvetenskap.
  • Har erfarenhet av eller intresse för att arbeta med tillgänglighetsfrågor
  • Har erfarenhet av utbildningsverksamhet
  • Har erfarenhet av arbete i ideella organisationer

Vi lägger stor vikt vid relevanta erfarenheter och hur du är som person. Rollen som konsumentvägledare kräver att du är lyhörd och bra på att lyssna. Du ska kunna analysera situationen som konsumenten beskriver och snabbt förstå på vilket sätt du kan hjälpa personen. Det är även viktigt att du har förmåga att förklara rättsliga sammanhang på ett enkelt och förståeligt sätt.

Många konsumenter vi möter befinner sig i mycket utsatta situationer. Därför är det viktigt att du har en god empatisk förmåga, förståelse för människors olikheter och arbetar utifrån individens behov.

Inom arvsfondsprojektet ingår du i ett projektteam som består av en projektledare, en till konsumentvägledare och en kommunikatör. Därför är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och är bra på att kommunicera. Samtidigt behöver du vara självgående och ha förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Eftersom projektet även handlar om metodutveckling ser vi gärna att du har ett positivt och lösningsorienterat synsätt och är nyfiken på att utvecklas och lära dig nya arbetssätt.

Arbetstid/varaktighet

100%, med möjlighet att arbeta deltid. 100% motsvarar 37,5 timmar i veckan med 30 dagars semester. Tillsvidareanställning med 6 månader provanställning.

Tillträde

En tjänst med tillträde 2023-01-01, en tjänst från 2023-03-01.

Lön

Efter överenskommelse. Ange gärna ett anspråk redan i ansökan! Vi har kollektivavtal med Fremia/Unionen.

Kontaktinformation

Sara Tunander, kanslichef, tel. 072-062 52 55, sara.tunander@sverigeskonsumenter.se

Facklig representant: Kristina von Dolwitz, tel. 072-061 73 26, kristina.von.dolwitz@sverigeskonsumenter.se

Intresserad av tjänsten?

Välkommen att söka genom att skicka ett personligt brev och ett kortfattat CV där dina relevanta erfarenheter framgår till ansokan@sverigeskonsumenter.se.

Vi kommer att kalla till intervjuer löpande. Sista ansökningsdag är 20 november 2022.