Sidans innehåll

    Vad är fördelarna med Nya Konstat?

    1. Smart och smidig ärendehantering.

    Nya Konstat har precis som Konstat ärendekort. Det innebär att det enkelt går att gå in och uppdatera ärendekortet när det händer något nytt i ärendet. 

    2. Statistikrapporter

    I Nya Konstat får ni statistikrapporter från er egen konsumentvägledning och kan jämföra den med andra kommuner och verksamheter som använder systemet. 

    3.  Följer den nya EU-klassificeringen 

    Kategorierna för varor och tjänster i Nya Konstat följer den nya EU-klassificeringen, vilket innebär att de är uppdaterade efter ny lagstiftning på konsumentområdet. Även Hallå konsument använder sig av den nya klassificering. Därmed blir statistiken från kommunerna jämförbar med statistik från Hallå konsument.  

    4. Ett GDPR-säkert system

    Nya Konstat har stöd för att användarna ska kunna hantera personuppgifter i linje med GDPR. 

    5. Utvecklingsmöjligheter

    Nya Konstat är ett system som löpande kan uppdateras och utvecklas. Användarna kan påverka utformningen av ärendekortet och funktionerna vilket gör att systemet kan anpassas till nya behov och lagkrav.  

    Vad vinner vi på att använda samma system?

    Om alla kommunala konsumentvägledningar i landet använder ett och samma system får vi tillgång till gemensam statistik, kan se trender och omvärldsbevaka. Statistiken kan användas som viktigt underlag i dialogen med beslutsfattare, för att motivera förebyggande insatser och för kvalitets- och verksamhetsutveckling. 

    Vem tillhandahåller systemet? 

    Summera Support, som tillhandahåller system för kund- och ärendehantering, har många stora företag, kommuner och myndigheter som kunder.

    >>Läs mer om SummeraSupport på www.summerasupport.se

    Vem administrerar Nya Konstat? 

    Sveriges Konsumenter är beställare av systemet och kommer ha en administratör som ansvarar för att registrera och introducera nya användare till systemet.  

    Vem ansvarar för förvaltning och utveckling av systemet?

    Sveriges Konsumenter kommer sköta administration, introduktionen av nya användare och är beställare av eventuella förändringar av systemet. Kostnaderna för detta ingår i licensavgiften.

    Finns det teknisk support?

    Ja, vid tekniska frågor kan användare kontakta Summeras support. Frågor som gäller vårt specifika system, till exempel hur ärenden ska registreras, ska ställas till administratören på Sveriges Konsumenter.

    Vad kostar det?

    Kostnaden för en användarlicens är 6 000 kronor per år (moms tillkommer ej). Om en kommun anmäler flera användare blir kostnaden alltså 6000 kr x antal användare.

    För denna 6 000 kronor får du:

    • En användarlicens för 12 månader
    • Lagring av all data på en svensk server i Sverige.
    • Utvecklingskostnad av system och statistikfunktion
    • Administration och introduktion av användare via administratörer på Sveriges Konsumenter
    • Teknisk support från Summera
    • Löpande teknisk utveckling och uppdatering av systemet

    Kommer utvecklingskostnaderna för systemet faktureras separat?

    Nej. Kostnaden för utveckling och vidare uppdatering av systemet ingår i den årliga licensavgiften på 6000 kronor.

    Kommer Sveriges Konsumenter tjäna pengar på Nya Konstat? 

    Nej. Licenskostnaden ska täcka utvecklingskostnader och de löpande kostnaderna för systemet.

    Kommer kostnaden sänkas framöver? 

    Licenskostnaden är beroende av det totala antalet användare i systemet. Ifall tillräckliga många beställer licenser under 2023 kan kostnaden komma att sänkas de kommande åren.  

    Hur sker faktureringen?  

    Sveriges Konsumenter fakturerar årligen för antal beställda licenser. De första fakturorna skickas ut under februari 2023.  

    Behöver vi skriva ett avtal?

    Ja, den som lägger en beställning på licenser kommer att få ett avtal att signera. Beställning av licenser blir först bindande vid signerat avtal. 

    Går det att beställa fler licenser? 

    Det går att beställa ytterligare licens när som helst. Den nya licensen faktureras för 12 månader framåt.  

    Går det att byta användare på en licens om en anställd slutar?

    Ja, det går att ändra användare på befintlig licens.

    Kan flera personer dela på en licens? 

    Ja, det går, men flera personer kan inte vara inloggade samtidigt, det vill säga: bara en i taget.

    Var lagras datan? 

    Nya Konstat är en molnbaserad tjänst. All data ligger på en svensk server (Glesys) i Sverige. 

    Hur ser backup-rutinerna ut? 

    En backup av all data görs varje dygn. Data lagras krypterat på ett ställe avskilt från servern. Användare kan när som helst spara ned data som tillhör ens egen verksamhet som en excelfil. 

    GDPR: Hur sker gallring av persondata? 

    Systemet möjliggör att ställa in gallring av persondata i ärendekortet individuellt för olika fält. Vi kommer att följa SKR:s aktuella gallringsråd: "Personuppgifter till konsumenter (namn, e-post, telefonnummer) och fritext som kan innehålla känsliga uppgifter gallras efter 1 år." 

    >>Läs mer om GDPR på SummeraSupports webbplats 

    Går det att få ut statistik på nationell nivå? 

    Det går att ta ut statistik för den egna verksamheten och på nationell nivå, men det omfattar så klart endast de verksamheter som använder Nya Konstat. Ju fler som använder systemet, desto mer komplett blir den nationella statistiken som kan tas fram. 

    Finns det någon integration mot annat system? 

    Det finn en integration mot Outlook som gör att man direkt från ett mejl i Outlook kan skapa ett ärende i Nya Konstat och fylla i grundläggande uppgifter. Ärendet går sedan att komplettera med mer information.

    Ytterligare frågor?

    >>Kontakta oss på summera@konsumentcentrum.se