Det var i januari tidigare i år som norska Forbrukerrådet släppte rapporten Out of Control. Den visade att många populära appar delade platsdata med enorma annonsnätverk som sedan sålde datan till högstbjudande. Mot bakgrund av rapporten anmälde Forbrukerrådet fem så kallade datamäklare för brott mot GDPR.

Norska NRK har nu undersökt hur stora mängder platsdata som säljs vidare, för vilken kostnad och om datan verkligen är anonymiserad. Resultatet? För 35 000 norska kronor fick NRK åtkomst till rörelsemönster från 140 000 unika mobiltelefoner och kunde i databasen lätt identifiera Karl, en nybliven pappa bosatt Stavanger.

NRK:s reportage plockar upp stafettpinnen från liknande granskningar som utförts av The New York Times och Dagens Nyheter. Samtliga reportage har kommit fram till samma slutsats: datamäklarnas argument om att databaserna är anonymiserade stämmer inte i praktiken.

– Det finns vid det här laget överväldigande bevis för att den här typen av annonsnätverk kränker miljontals människors personliga integritet och utgör ett brott mot GDPR, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Till följd av NRK:s granskning ska den norska motsvarigheten till Datainspektionen nu inleda en granskning av det brittiska företaget Tamoco. Ett företag som figurerade också i Dagens Nyheters reportage om platsspårning på svensk mark.

Forbrukerrådet kräver i samband med detta att Tamoco tillsammans med sju andra företag verksamma som datamäklare redogör för hur deras insamling av persondata lever upp till kraven i GDPR. Den norska konsumentorganisationen skriver också att de överväger anmäla företagen till Datatilsynet.

– De här företagens affärsmodell står enligt vår värdering i klar strid med GDPR. Vi har ingen möjlighet att kontrollera vad som samlas in, med vem informationen delas eller hur den används, säger Forbrukerrådets Generaldirektör Inge Lise Blyverket i ett pressmeddelande.

Sveriges Konsumenter har tidigare uppmanat Datainspektionen att granska annonsnätverken och arbetar tillsammans med Forbrukerrådet och den europeiska konsumentorganisationen BEUC för att du ska få kontroll över dina personuppgifter.